Kontur

Vi taler med Katrine Engberg

Katrine Engberg har fuld fart på forfatterkarrieren. Hendes bøger om de to politikolleger Anette Werner og Jeppe Kørner er udgivet i mere end 30 lande bl.a. USA, Norge, Canada og Tyskland. I 2020 udkom bogen Isola, der er sidste bind i serien, der havde sin begyndelse med Krokodillevogteren i 2016. Siden har Katrine Engberg solgt flere end 1.000.000 bøger. Nu begynder en ny krimiserie med efterforsker og privatdetektiv Liv Jensen i hovedrollen. Glæd dig til Det brændende blad. 

 

Hvilke forfattere er du selv inspireret af?

– Min store litterære heltinde er Ruth Rendell, som også skrev under pseudonymet Barbara Vine. Hun er essensen af alt, hvad der er godt ved den britiske krimigenre: Sammensatte karakterer, psykologisk dybde og vægtning af originalitet og indlevelse frem for brutalitet og tempo. Jeg har alle hendes bøger og genlæser dem ofte og med altid lige stor læseglæde.

Dine bøger sælges i hele verden. Hvordan føles det at modtage beskeder fra fans over hele jorden?

– Det føles surrealistisk. Og helt vidunderligt! Tænk at være så velsignet, at folk læser ens historier i andre lande. Det kommer jeg nok aldrig helt til at forstå er sket for mig.

Trækker du nogensinde på din baggrund fra teaterverdenen i arbejdet med dine bøger? 

– Der er mange paralleller mellem at instruere skuespillere og skrive om fiktive karakterer. Begge dele handler om at skabe billeder og digte historier, det er kun formen, der er forskellig. Så jeg trækker rigtig meget på mine år i teaterverdenen, når jeg skriver. Også i den henseende, at jeg godt kan lide at sparre med nogen. Teaterarbejde er en kollektiv indsats, og jeg synes, jeg har lært af den, at alle udtryksformer har godt af et blik udefra, også skrivearbejdet. Så jeg udveksler meget med min redaktør, min kæreste og min bedste veninde, som også er krimiforfatter.

Hvordan foregår din research? Din nye bog Det brændende blad tager læseren med rundt i Danmark. Rejser du til de steder, for at kunne beskrive omgivelserne, stemningerne mv.?

– For mig spiller de steder, der optræder i mine bøger, en aktiv rolle i handlingen og fungerer nærmest som en karakter i sig selv. Jeg gør lige så meget ud af miljøbeskrivelsen som af mine personer. I Det brændende blad dykker jeg ned i min egen familiehistorie og lod derfor noget af handlingen foregå i Engberg-klanens hjemstavn, Nordvestjylland. Min egen familie stammer fra sognet Engbjerg ved Lemvig, men af forskellige årsager valgte jeg at flytte historien nordenfjords til Thy og var selvfølgelig på en researchtur derop.

Mange krimiforfattere sparrer med politifolk, omkring de kriminaltekniske detaljer – er der nogen, du samarbejder med omkring det?

– Jeg er så heldig at have kunnet trække på nogle kapaciteter inden for både efterforskning og retsmedicin, men faktisk træder jeg i min nye krimiserie et skridt væk fra politiarbejdet og lader min hovedperson arbejde som privatdetektiv, mens hun venter på en stilling som efterforsker.

Hvad er din oplevelse af at gå i en boghandel?

– At gå ind i en god boghandel minder om de drømme, jeg havde som barn, hvor jeg pludselig stod alene i en slikbutik efter lukketid. Et eventyr! Det bedste er at gå ind for at købe en blyant og så gå ud en halv time senere med tre nye forfatterbekendtskaber under armen og en lang ønskeliste. Det sker ret tit for mig.

Hvad betyder julen for dig?

– Julen er lys i mørket, salmesang og skinnede pynt, man ellers aldrig ville lade få plads. Det er familie og traditioner og en lang rutchebanetur af forventninger, der mødes og skuffes. Julen er tiden, der går lidt i stå, og kedsomhed på den gode måde. Allerhelst med en bog i skødet.