
Carl-Johan Vallgren er opvokset i Falkenberg og bor i dag i Stockholm.
Han har skrevet en række prisvindende romaner og thrillers.
I 2024 blev han hædret med prisen for årets bedste svenske krimi for Din tid kommer.
Vallgrens bøger er udgivet i mere end tyve lande, og ud over sit forfatterskab er han også musiker og sangskriver.
Din tid kommer blev kåret af Svenska Deckarakademin som årets bedste krimi i 2024. Hvordan føles det at få så stor anerkendelse for netop denne bog?
Jeg blev vildt stolt, det handler trods alt om det svenske mesterskab i krimilitteratur, og jeg vandt guldmedaljen, ha ha! Konkurrencen er benhård; sidste år udkom der over seks hundrede svenske krimier. Juryen består af yderst kompetente mennesker, der vier deres liv til at læse krimier. Så jeg må antage, at noget er lykkedes her.
Du er både forfatter og musiker – har din baggrund inden for musik haft indflydelse på arbejdet med Din tid kommer, for eksempel i forhold til stemning eller fortællingens rytme?
Først vil jeg understrege, at jeg grundlæggende er romanforfatter, eller måske rettere fortæller, og det gælder også for min musik; mine sange fortæller næsten altid en historie. Men det er klart, at jeg har lært meget af musikken, sans for komposition og harmoni, men frem for alt timing.
Hvad håber du, at læserne tager med sig efter at have læst Din tid kommer – ud over spændingen og mysteriet?
Den underliggende eksistentielle historie om sorg, savn og tab. Og om “at komme hjem” – hvad er egentlig et hjem? Og håbet selvfølgelig, og lyset, som altid er der. For paradoksalt nok er dette en håbefuld historie, en hyldest til livet, til naturen, til dyrene, til mennesker og kærligheden.
Inspektør Björling og Johanna har begge personlige udfordringer, der påvirker efterforskningen. Hvor vigtigt er det for dig at skabe karakterer med dybde og komplekse baggrunde?
Jeg har ikke tænkt på bogen som en krimi, men derimod som en fiktionsroman “forklædt” som en krimi, med en stærk spændingsmotor. Egentlig ikke så meget anderledes end mine tidligere bøger, som ofte har et indbygget spændingselement. Jeg brugte hele værktøjskassen. Hovedpersonernes psykologi var ekstremt vigtig, deres bagage og deres følelser. Men naturligvis også plottet, det skulle være uhørt spændende og creepy, en neglebider, som man siger på svensk.
Din forfatterkarriere spænder over mange genrer, fra Den vidunderlige kærligheds historie til krimier som denne. Hvordan adskiller din proces sig, når du skriver en krimi fremfor en roman i en anden genre?
Både meget og lidt. Jeg har arbejdet hårdt med sproget og stilen som den romanforfatter, jeg er, og for at finde et godt og roligt “åndedrag” for også at tilfredsstille læsere med høje litterære krav. Men samtidig er det en krimi, og det er selvfølgelig vigtigt at holde spændingen oppe. Historien er drevet frem af en mordefterforskning om en ukendt kvinde og så videre af et andet mysterium, da Björlings datter forsvinder under en campingtur med sin kæreste. Og her brugte jeg alle de tricks, jeg kunne, for at få maksimal effekt: tempoændringer, cliffhangers, subplots, osv. Jeg har jo lavet en kontrakt med læseren: Nu får du en historie, der er så spændende, at den vil ødelægge din nattesøvn.
Historien er præget af eksistentielle temaer som tab, smerte og fortidens skygger. Hvad inspirerede dig til at dykke ned i disse temaer i en krimi?
En personlig tragedie, desværre. Min kone blev uhelbredeligt syg af kræft mens jeg var i gang med bogen, og det ændrede vilkårene for hele mit liv og dermed også for skriveprocessen. Romanen blev skrevet, mens hun var alvorligt syg, sporadisk, når jeg havde tid og energi. Men jeg kunne ikke afslutte den, før hun var gået bort. Bogen blev i sagens natur et sørgeværk. Der var enormt meget på spil, og så mange følelser, som jeg var tvunget til at arbejde med. For mig blev skrivningen en slags hvile, terapi og nogle gange en flugt fra en frygtelig smertefuld virkelighed. Björlings tanker og følelser er i høj grad mine egne. Jeg ville selvfølgelig ønske, at jeg aldrig havde behøvet at skrive denne roman; prisen var for høj.
Din tid kommer foregår i Falkenberg og har et stærkt lokalt præg. Hvordan har din opvækst i området påvirket bogens miljø og stemning?
Frem for alt gjorde det bogen nemmere at skrive. Falkenberg er jo ’’Barndommens gade’’ for mig, og jeg kan se det for mig med bind for øjnene. Det er så nemt at flytte rundt på mine hovedpersoner, i rum og tid. Og området inde i landet, det der ligger på grænsen til Småland, hvor en stor del af historien udspiller sig, husker jeg som et mystisk og uhyggeligt sted. En meget anderledes verden væk fra den civiliserede kyst; bjerge, søer, floder, skove, og sine steder vildmark. En perfekt ramme for en uhyggelig krimi. Desuden foregår den i begyndelsen af 90’erne, før EU, globalisering, internet osv. – altså i det “gamle” Sverige. En tur ned ad ”Memory Lane”. Og så slap jeg for alle de pokkers mobiltelefoner og computere og sociale medier, som man skal have med, hvis man skriver om nutiden.